x تبلیغات
trendvarzeshi

ترخیص ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری از گمرکات کشور

ارزش این تعداد خودروی سواری وارداتی به کشور در مدت یاد شده 390 میلیون دلار بوده است.

بنابراین گزارش، در مدت مشابه سال گذشته تعداد 1647 دستگاه خودرو سواری به ارزش 35 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

این گزارش می افزاید، روند واردات خودرو به کشور، وفق مقررات و پس از اخذ مجوزهای قانونی طبق روال عادی در حال انجام است.

منابع:

 

 

یادداشت| اخذ جریمه سوخت از خودروسازان به جای گرانی بنزین

بنزین از آب ارزانتر است. این گزاره ای که به تنهایی درست است اما سیاست گذاران را به نتیجه غلط دلخواه می رساند  و آن اینست که ارزانی علت مصرف بالای بنزین است و راه حل برای کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق افزایش قیمت آن است. مطابق علم اقتصاد گران کردن هرچیزی در کوتاه مدت حتما به کاهش مصرف آن می انجامد اما در بلند مدت اگر مصرف کنندگان نتوانند کالای جایگزین را بیابند دوباره مصرف افزایش می یابد. این چرخه پرتکرار ماجرای بنزین در ایران است. در این چرخه دولت ها برای مقطعی مُسکنی کوتاه برای مصرف پیدا میکنند ولی این مُسکن موجب افزایش نارضایتی مردم در میان مدت و بلند مدت میشود و بعد از مدتی دوباره مصرف اوج میگیرد. 

وظیفه اقتصاددانان نگاه دقیقتر به موضوع است و الا مقایسه قیمت در بین کشورها را هر کسی میتواند انجام دهد. امان از وقتی که همین مقایسه قیمت ها مبنای سیاست گذاری هم شود. البته که اقتصاددانان نزدیک به دولت ها برای علمی نشان دادن همین مقایسه ساده، از ادبیات پیچیده استفاده میکنند ولی نتیجه به همان نپختگی قبل است.

بنزین کالای واسطه است. محصول نهایی جابجایی است. باید ببینیم جابجایی شخصی در ایران ارزانتر از الگوی بین المللی است یا نه. در این حالت است که میتوان مقایسه درست و در نتیجه سیاست گذاری درست تری ارائه کرد. بنزین مانند آب نیست. آب کالایی است که مستقیما مورد نیاز انسان است اما بنزین کالای مکمل خودروها است که در نهایت در خدمتی به نام جابجایی (حمل و نقل) خود را نشان میدهد. به عبارت دیگر ما آب را می نوشیم اما بنزین باید سوخته شود تا ما از محلی به محل دیگر جابجا شویم. مقایسه درست تر این است که نرخ جابجایی داخل ایران و خارج را مقایسه کنیم.

 محاسبه هزینه جابجایی شخصی:

در یک مدل با فرض ثابت بودن سایر شرایط برای محاسبه هزینه جابجایی شخصی باید مولفه های زیر را مدنظر داشت:

  • قیمت خودرو: برای این کار قیمت خودروهای صفر را مدنظر قرار دهید. برای مقایسه ساده تر فرض کنید عمر مفید خودرو همان یکسال اول است.
  • هزینه های جاری خودرو که شامل تعمیر و نگهداری، بیمه، مالیات و عوارض پرداختنی است.
  • هزینه سوخت خودرو

برای اینکه هزینه جابجایی شخصی بین کشورها قابل مقایسه باشد، هزینه جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر را محاسبه میکنیم. 

جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر در ایران:

اکنون به محاسبه هزینه جابجایی شخصی در ایران به ازای هر کیلومتر می پردازیم. بر اساس گارانتی های خودرو، هر خودرو تا 60 هزار کیلومتر یا 3 سال تحت پوشش گارانتی است. به عبارت دیگر پیمایش سالانه 20 هزار کیلومتر به عنوان یک معیار استاندارد برای مصرف خودرو میتواند مد نظر باشد. گزارش ها و اظهارات کارشناسی میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی را 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در نظر میگیرند.

اکنون محاسبه را آغاز میکنیم:

   

پیمایش در سال

هزینه تمام شده هر کیلومتر

قیمت خودرو

به ازای هر100 میلیون تومان

20 هزار کیلومتر

5000 تومان

هزینه نگهداری

10 میلیون تومان

1000 تومان

برای محاسبه هزینه سوخت، میانگین مصرف سوخت خودرو در هر 100 کیلومتر را 10 لیتر درنظر بگیرید. با این توصیف به ازای 20 هزار کیلومتر تردد سالانه، معادل 2000 لیتر بنزین مصرف میشود. بر اساس نظام سهمیه بندی، 720 لیتر به قیمت 1500 تومانی و 1280 لیتر به قیمت 3000 تومانی محاسبه خواهد شد. بنابراین هزینه بنزین هر خودرو در سال معادل 4920000 تومان و به ازای هر کیلومتر 1250تومان خواهد بود.

جمعبندی هزینه هر کیلومتر جابجایی شخصی در ایران:

به ازای هر 100 میلیون تومان قیمت خودرو: 5000 تومان در هر کیلومتر

پرداختهای سالانه: 1000 تومان در هر کیلومتر

هزینه سوخت: 1250 تومان در هر کیلومتر

اکنون متوسط قیمت خودروهای شخصی در ایران را 800 میلیون تومان در نظر بگیرید. با این محاسبات هزینه هر کیلومتر جابجایی شخصی در ایران معادل 42250 تومان خواهد بود که با فرض دلار 50 هزار تومانی معادل 85 سنت در هر کیلومتر است.

جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر در الگوی مطلوب خارجی:

اکنون به محاسبه هزینه جابجایی شخصی در  الگوی خارج از ایران به ازای هر کیلومتر می پردازیم.

   

پیمایش در سال

هزینه تمام شده هر کیلومتر

قیمت خودرو

15 هزار دلار

20 هزار کیلومتر

75 سنت

هزینه نگهداری

1هزار دلار

5 سنت

متوسط قیمت بنزین در فوب خلیج فارس 45 سنت. میانگین مصرف سوخت خودروهای خارجی را 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در نظر میگیریم. بر اساس همان پیمایش 20 هزار کیلومتر در سال، میزان مصرف بنزین این خودرو در سال 1200 لیتر و جمع کل هزینه های آن 540 دلار خواهد شد. هزینه بنزین در جابجایی شخصی در خارج ایران معادل 2.7 سنت در هر کیلومتر است.

جمع کل هزینه جابجایی شخصی در خارج از ایران:

هزینه های بجز سوخت 80 سنت در هر کیلومتر و هزینه سوخت 3 سنت در هر کیلومتر و جمع کل به ازای هر کیلومتر 82.7 سنت که برای تسهیل در محاسبه 83 سنت خواهد بود.

جابجایی شخصی در ایران گرانتر از الگوهای جهانی:

همانطور که در محاسبات فوق می بینید هزینه جابجایی شخصی در ایران برای یک خودرو میانی با قیمت 800 میلیون تومان، برابر با 85 سنت در هر کیلومتر است. همین شاخص برای یک خودرو میانی در الگوی خارج از ایران برابر با 83 سنت در هر کیلومتر است. این یعنی علیرغم ارزان بودن چندین برابر بنزین در ایران اما ایرانیان نسبت به بسیاری از مردم جهان هزینه جابجایی بیشتری میپردازند.

این هزینه بیشتر کجاست؟ پاسخ به روشنی در قیمت گذاری خودرو است. در شرایطی که قیمت خودروها در ایران هیچ تناسبی با بازارهای جهانی ندارد هزینه حمل و نقل شخصی در ایران گرانتر از کشورهای دیگر است. علاوه بر این باید توجه داشت که به ازای گرانی هر 100 میلیون تومان خودرو در کشور، معادل مصرف 33 هزار لیتر بنزین معادل پیمایش 330 هزار کیلومتر معادل 15 سال عمر خودرو یکجا پرداخت شده است.

علاوه بر این باید توجه داشت که اگر قیمت بنزین را به نرخ آزاد معادل 45 سنت معادل 22500 تومان در نظر بگیریم به ازای هر 100 میلیون تومان گرانی خودرو در کشور، معادل مصرف 4440 لیتر بنزین معادل پیمایش 44400 کیلومتر معادل 2 سال عمر خودرو یکجا پرداخت شده است.

نتیجه گیری:

در حالیکه ما ایرانیان هزینه بیشتری بابت جابجایی شخصی میپردازیم گران کردن بنزین فشار مضاعفی بر مردم است. حل این مشکل در بهبود جابجایی عمومی و کاهش قیمت خودروها نسبت به قیمت های جهانی است. اگر چنین راه حل هایی در دسترس دولتمردان ایران نیست، راه حل سوم اخذ جریمه سوخت از خودروسازانی است که پول اضافی را از مردم میگیرند ولی به دولت نمیپردازند. در واقع در شرایط فعلی خودروسازان یک تنه تمام منافع را به جیب میزنند و مردم و دولت خسارت های آنها را پرداخت میکنند. اینجاست که فرمایش گرانبهای امیرالمومنین به مالک اشتر را به دولتمردان یادآوری میکنیم که فرمود در سیاست گذاری رضایت عامه را دنبال کنید نه خواسته های گروه های ذی نفوذ دارای قدرت را.

وَلْیَكُنْ أَحَبَّ الاْمُورِ إِلَیْكَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ


 برای جلوگیری از پیچیدگی محاسبانی این فرض اجرا شده  است. والا باید خالص استهلاک و تورم را در قیمت سالانه خودرو محاسبه کرد.

منابع:

 

 

جام جهانی فوتسال| امید به فینالیست شدن با وجود تدارک نامناسب

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از امروز (شنبه) با برگزاری دیدارهای گروه‌های A و B در ازبکستان آغاز می‌شود.

تیم ملی فوتسال ایران که سه ماه پس از قهرمانی جام ملت‌های آسیا به ازبکستان رفته، از روز دوشنبه 26 شهریور و با دیدار با ونزوئلا وارد بزرگترین عرصه فوتسال جهان می‌شود. ملی‌پوشان کشورمان که جایگاه چهارم دنیا را در رده‌بندی فیفا در اختیار دارند، برای اولین بار در سید اول قرعه‌کشی جام جهانی جای گرفتند و حالا مدعی اصلی صعود به‌عنوان صدرنشین گروه F به شمار می‌روند.

رقیب روز دوشنبه ایران طی سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیری را در فوتسال تجربه کرده است. ونزوئلا سال 2021 برای اولین بار طعم شرکت در بزرگترین آوردگاه فوتسال دنیا را چشید و از گروه خودش صعود کرد. نماینده آمریکای جنوبی در رقابت‌های «کوپا آمه‌ریکا 2024» بعد از برزیل و آرژانتین، به رتبه سوم دست یافت و یکی از نامزدهای اصلی صعود از گروه F محسوب می‌شود.

ایران روز 29 شهریور به مصاف گواتمالا می‌رود که پایین‌تر از کوبا و پاناما، در جایگاه سوم کونکاکاف ایستاد. سخت‌ترین دیدار تیم وحید شمسایی روز اول مهر مقابل فرانسه خواهد بود که پیشرفت چشمگیری در رده فوتسال داشته است. فرانسوی‌ها با وجود اینکه برای اولین بار در جام جهانی حاضر می‌شوند، 18 میلیون یورو در فوتسال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نتایج درخشانی در این رشته به دست آورده‌اند.

فوتسال , تیم ملی فوتسال ایران , جام جهانی فوتسال ,

تیم ملی فوتسال ایران برای نهمین بار در جام جهانی فوتسال شرکت می‌کند. ایران پس از غیبت در اولین دوره جام، به‌عنوان تیم تازه‌وارد در جام جهانی 1992 حسابی درخشید و با آقای گلی سعید رجبی، در رتبه چهارم قرار گرفت. راهیابی بعدی ایران به جمع چهار تیم پایانی جام به سال 2016 برمی‌گردد که تیم محمد ناظم‌الشریعه توانست مدال برنز را به گردن بیاویزد.

علی‌اصغر حسن‌زاده، حسین طیبی و محمدرضا سنگ سفیدی تنها بازماندگان تیم رؤیایی 2016 هستند که برزیل، پاراگوئه و پرتغال را در آن دوره شکست دادند. مثلث نسل طلایی ایران که به احتمال فراوان برای آخرین بار در جام جهانی به میدان می‌روند، فرصت دارند که این بار یک پا فراتر بگذارند و بازی در فینال جام جهانی را به تجربیات خود اضافه کنند.

ملی‌پوشان فوتسال در شرایطی به ازبکستان رسیده‌اند که دیدارهای دوستانه چندانی در بازه جام ملت‌های آسیا تا جام جهانی نداشته‌اند. ایران دو مسابقه دوستانه با قزاقستان داشت و دو بازی با کرواسی نیز با انصراف کروات‌ها لغو شد. می‌توان گفت لیگ برتر عرصه اصلی آماده‌سازی ملی‌پوشان بوده است و اگر لژیونرهای فوتسال به لیگ بازنمی‌گشتند، همین فرصت را هم از دست می‌دادند.

با وجود آماده‌سازی نه چندان مناسب، بسیاری از بازیکنان و مربیان حاضر در جام جهانی فوتسال معتقدند که ایران یکی از مدعیان قهرمانی جام خواهد بود. به رغم دشواری دور گروهی، سه مسابقه ابتدایی می‌تواند ملی‌پوشان را برای مراحل پیچیده حذفی جام جهانی آماده کند و ایران نهمین تیمی باشد که در فینال مهمترین تورنمنت فوتسال جهان به میدان می‌رود.

منابع:

 

 

نادیده گرفتن شدن ژانگ توسط اینتری‌ها در پی یک شایعه

 نشریه رپوبلیکای ایتالیا به نقل از منابع نزدیک به خانواده ژانگ، مالک چینی پیشین باشگاه اینتر، نوشته است که این گروه چینی در نظر دارد که تیم‌داری در فوتبال ایتالیا را از سر بگیرد و قصد دارد این کار را با خرید باشگاه میلان، رقیب همشهری اینتر انجام دهد.

به نوشته رپوبلیکا؛ خانواده ژانگ که قهرمانی بیستم اینتر در دوران ریاست آنها رقم خورد، در پی از دست دادن مالکیت باشگاه به دلیل عدم پرداخت بدهی‌شان به مؤسسه مالی اوک‌تری، قصد دارند سهام باشگاه میلان را خریداری کنند و انتشار این خبر که البته هنوز تأیید نشده به اینتری‌ها برخورده است؛ طوری که آنها در مستند قهرمانی فصل گذشته نراتزوری (دو ستاره) تمام بخش‌هایی که به خانواده ژانگ اشاره داشته را حذف کرده‌اند.

اینکه خانواده ژانگ با وجود مشکلات مالی اخیرشان چگونه برای خرید باشگاه میلان اقدام کرده‌اند، مشخص نیست؛ به خصوص که روسونری مشتریان دست به نقد و متمولی از منطقه خاورمیانه داشت که هیچ‌یک از آنها موفق به انجام این کار نشدند.

 

منابع:

 

 

سایت "فلایتیو" به دلیل گران‌فروشی تعلیق شد

به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده5 قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1328 و نظارت بر فعالیت های هواپیمایی کشوری به منظور حفظ مصالح عمومی و با استناد به مفاد مصرحه در ماده 16 قانون هواپیمایی کشوری و نیز بدلیل عدم رعایت ماده 30 آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی و با استناد به ماده 31 آئین نامه اخیرالذکر، پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی "آسوده‌کیهان‌سیر" و سایت www.flightio.ir متعلق به شرکت "دور پرواز" از تاریخ 1403/6/20 به‌دلیل عرضه بلیت/نمایش نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ های تعیین شده به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شدند.

منابع:

 

ممانعت گمرک پاکستان از تخلیه ۳۰۰ دستگاه تانکر گاز ایران

محمد‌علی خاشی ناظر گمرکات استان سیستان و بلوچستان با بیان ممانعت گمرک پاکستان از تخلیه 300 دستگاه تانکر گاز ایران افزود: این تعداد تانکر حامل گاز صادراتی ایران در نقطه صفر مرزی و همچنین در داخل پاکستان منتظر تخلیه هستند اما گمرک تفتان پاکستان اجازه تخلیه نمی‌دهد.

خاشی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا و محتویات این تانکرها و خطرات احتمالی و تجمع تانکرها در مرز، پیگیری‌‌های لازم انجام شده تا نسبت به رفع این مشکل و تخلیه این تانکرها در سریعترین زمان اقدام گردد.

منابع:

 

 

بارش‌ها در ۱۷ استان منفی شد

بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی از ابتدای سال آبی جاری تا 17 شهریور ماه میزان براش‌ها در کشور 232.5 میلیمتر بوده که در مقایسه با بارش دوره بلندمدت یک درصد کاهش یافته است.

از میان 31 استان کشور، بارش‌ها در 17 استان منفی است. این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی و هرمزگان است.

میزان بارش‌ها در استان تهران طی سال آبی جاری 207 میلیمتر بوده که 69.7 میلیمتر کمتر از دوره بلندمدت است.

 

منابع:

 

 

سکونت ۳۶درصد جمعیت استان تهران در بناهای لرزان

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در شهر تهران 250 هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد معروف به بناهای لرزان وجود دارد.

وی افزود: 17.5 درصد از جمعیت کل کشور ساکن استان تهران هستند، از این تعداد 36 درصد جمعیت استان تهران در سکونتگاه‌ها و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: در رابطه با نوسازی بافت فرسوده تهران کارهای ویژه و متعددی انجام شد، در همین راستا بسته تشویقی 19گانه وزارت راه و شهرسازی طراحی و به شهرداری‌ها ابلاغ شد.

جنتی گفت: در این بحث تهران به‌صورت خاص و ویژه دیده شد و یک سری مشوق‌های دیگر نیز در این خصوص به این سیاست‌ها اضافه شد که باعث شد ما در کل کشور 100درصد بافت فرسوده را به‌سمت نوسازی حرکت دهیم یعنی یا نوسازی بافت فرسوده انجام شده یا پروانه ساخت صادر شده است.

 

منابع:

 

 

همتی اختیارات حقوقی وزیر اقتصاد را تفویض کرد

براساس حکم عبدالناصر همتی وزیر اقتصادی و دارایی اختیارات حقوقی وزیر به ذبیح‌الله سلمانی واگذار شد.

سلمانی پیش از این و با حکم خاندوزی به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد فعالیت می‌کرد. وی همچنین سابقه مدیرعاملی مجمع مدیران توسعه منابع انسانی(قوای سه گانه) را از سال 1390 داشته است.

عبدالناصر همتی | همتی , اقتصاد ,

 

منابع:

 

 

 

تذکر به علی‌آبادی درباره قطعی‌های مکرر برق و گاز صنایع

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از تذکر خود به عباس علی‌آبادی وزیر نیرو درباره لزوم رفع بحران انرژی (برق و گاز) صنایع به‌منظور جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی واحدهای صنعتی و بحران مالی سرمایه‌گذاران، جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و به‌تبع آن مشکلات معیشتی جامعه، جلوگیری از سردرگمی در برنامه‌ریزی واحدهای صنعتی، جلوگیری از تعدیل نیرو در واحدهای صنعتی و بیکاری کارگران و رفع نگرانی تولیدکنندگان خبر داد.

وی با بیان اینکه قطعی‌های مکرر برق و گاز صنایع و واحدهای تولیدی در فصول گرم و سرد سال اثرات نامطلوب و جبران‌ناپذیری بر جامعه، اقتصاد، صنعت و معیشت مردم وارد می‌کند که تبعات آن قابل تأمل است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه ضروری‌است تدابیری لازم و سازوکارهایی مناسب و برنامه‌ریزی‌شده چنان پیش‌بینی شود که علاوه بر سال جاری، در سالهای آتی نیز مشکلاتی را که هم‌اکنون به‌واسطه وجود قطع مکرر انرژی، صنایع را با خطر جدی مواجه کرده است، مرتفع شود.

به گزارش تسنیم، طبق ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس، در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، از رئیس‌جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، می‌توانند درخصوص موضوع مورد نظر به رئیس‌جمهور و وزیر مسئول کتباً تذکر دهند.

هیئت رئیسه خلاصه تذکر را در جلسه علنى مجلس قرائت و متن کامل تذکر را به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ابلاغ می‌کند.

 

منابع:

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد