x تبلیغات
trendvarzeshi

فولکس‌واگن برنامه اخراج ۳۰ هزار نفر را تکذیب کرد

غول خودروسازی آلمان یعنی شرکت فولکس‌واگن که با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، ادعاهایی مبنی بر احتمال اخراج تا 30 هزار نفر از کارکنان خود را تکذیب کرد.

پیش از این اولیور بلوم، مدیرعامل فولکس‌واگن، به کارمندان گفته بود که این شرکت نیاز به پایان دادن به تعهد حفاظت از شغل که تا سال 2029 ممنوعیت اخراج را اعمال می‌کرد، دارد.

سخنگوی فولکس‌واگن گفت: ما این رقم را تأیید نمی‌کنیم. اظهارات وی پس از گزارش‌هایی در مورد اخراج‌های پیشنهادی در مجله تجاری آلمانی Manager Magazin منتشر شد.

وی گفت: یک چیز واضح است. فولکس‌واگن باید هزینه‌های خود را در کارخانه‌های خود در آلمان کاهش دهد. این تنها راهی است که این برند می‌تواند پول کافی برای سرمایه‌گذاری‌های آینده کسب کند.

این سخنگو در ادامه افزود: نحوه دستیابی ما به این هدف بخشی از مذاکرات آتی با نمایندگان کارکنان است. فولکس‌واگن نمی‌تواند رقم ذکر شده را تأیید کند.

مجله Manager Magazin گزارش داد که این خودروساز در حال بررسی کاهش مشاغل در یک برنامه میان‌مدت است. این نشریه گفت که آرنو آنتلیتز، مدیر مالی، همچنین قصد دارد بودجه سرمایه‌گذاری‌ها را در پنج سال آینده به 160 میلیارد یورو کاهش دهد.

این کاهش 10 میلیارد یورویی از اعلامیه قبلی فولکس‌واگن مبنی بر اینکه هدف برنامه‌ریزی میان‌مدت آن بین سال‌های 2025 و 2029، 170 میلیارد یورو خواهد بود، صورت می‌گیرد.

منابع:

 

رگبار باران و رعد و برق در اغلب مناطق کشور طی امروز و فردا

به نقل از سازمان هواشناسی، امروز و فردا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و برخی مناطق در خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، گاهی افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و در گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش پراکنده باران رخ خواهد داد.

یکشنبه در شمال استان آذربایجان غربی گاهی افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت و دوشنبه در گیلان، مازندران و گلستان بارش پراکنده باران پیش بینی می شود.

پنجشنبه در نوار شرقی، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و دامنه های جنوبی البرز و از جمعه تا دوشنبه در نوار شرقی و برخی مناطق غرب، در برخی ساعات وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه دریای خزر خلیج فارس و شرق دریای عمان مواج و متلاطم است.

اسمان امروز تهران کمی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد و احتمال رگبار و رعد و برق خواهد بود. بیشینه دمای امروز پایتخت به 29 و کمینه دمای آن به 18 درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد رسید.

منابع:

 

دسترسی نوجوانان به اینستاگرام محدود شد

شرکت متا، مالک فیس‌بوک و اینستاگرام اعلام کرد از روز سه‌شنبه 27 شهریور با ایجاد «حساب‌ نوجوانان» دسترسی گروه‌های کم سن و سال به اینستاگرام را محدود کرده است.

والدین می‌توانند ساعات دسترسی فرزندان نوجوانشان به اینستاگرام را کاهش دهند، بر ارتباطات آن‌ها نظارت کنند و درباره تنظیمات دسترسی به محتوا تصمیم بگیرند.

اجرای این سیاست آغاز شده و به صورت تدریجی در همه کشورها اعمال می‌شود. 

با این به‌روزرسانی، کاربران 13 تا 17 ساله باید دنبال‌کننده‌های خود را تائید کنند. همچنین ارسال نوتیفیکیشن از ساعت 10 شب تا هفت صبح برای کاربران نوجوان متوقف می‌شود. برهمین اساس، دسترسی این کاربران به محتوای منتشر شده در اینستاگرام هم محدود می‌شود.

منابع:

 

 

ناترازی آب تهران| علاج‌بخشی سد لار در ایستگاه تأمین مالی

سد لار یکی از پنج سد اصلی تأمین آب شرب تهران است که سالهاست با معضل فرار آب مواجه است.

عملیات اجرایی این سد در سال 1353 به وسیله شرکتی ایتالیایی آغاز و در اردیبهشت 1359 آبگیری شد. با آبگیری از سد، فرار آب از مخزن آن مشهود شده و با انجام مطالعات و بررسی های متعدد مشخص شد که آب از مجاری طبیعی موجود در دریاچه سد نشت کرده و به صورت چشمه هایی حدود ده کیلومتری پایین دست سد با دبی تا 14 مترمکعب در ثانیه ظاهر می شود.

درواقع سد لار با فرار شدید آب مواجه شده و آبی که باید پشت این سد ذخیره می‌شد به‌صورت چشمه‌هایی کیلومترها بعد از سد، فرار کرده و به رودخانه هراز جاری شده و به دریای خزر می‌ریزد.

برآورد بلند مدت (30 ساله) نشان می دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار 3 مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود 13 تا 14 مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود 7 مترمکعب در ثانیه برآورد می شود. از اینرو، به طور متوسط در یک 24 ساعت، حدود 605 هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند. این رقم در طول یکسال رقمی بین 220 میلیون مترمکعب تا 250 میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است. هیچ سدی در دنیا تاکنون این میزان فرار آب نداشته و در این خصوص سد لار رکورد فرار آب را در بین سدهای دنیا از آن خود کرده است.

طرحی به نام طرح مطالعه و علاج بخشی سد لار برای جلوگیری از فرار آب این سد تعریف شده که قدمت آن به سال 88 می‌رسد. بر اساس مجوز تخصیص آب سد لار در آبان‌ماه سال 94، سهمیه آب تهران از سد لار به میزان 330 میلیون متر مکعب در سال تعیین شده است که در حال حاضر سد لار و تاسیسات جانبی قادر است بطور متوسط 170 میلیون متر مکعب در سال به صورت پمپاژ به منطقه کلان منتقل کند.

با توجه به اختلاف بین میزان آب انتقالی با آب تخصیص داده شده و از سوی دیگر پایین بودن ضریب اطمینان در راستای تامین آب مطمئن و مدیریت منابع آب در مواقع خشکسالی لازم بود تمهیداتی برای انتقال بقیه آب از سد لار و پیاده‌سازی راهکاری جایگزین اندیشیده شود که در نهایت احداث 28 کیلومتر تونل در دل رشته‌کوه البرز و ایجاد مسیری برای انتقال ثقلی آب از مخزن سد لار به منطقه کلان و مخزن سد لتیان در دستور کار قرار گرفت.

یکی از دلایلی که سالها اجرای طرح علاج‌بخشی سد لار به تأخیر افتاد، عدم توجه دولت‌های وقت به اهمیت این پروژه بود. این پروژه مهم عملا از سال 96 تا 99 با پیشرفت 38درصدی متوقف مانده بود، اما از سال 99 مجددا فعال شد و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) احداث تونل در اعماق رشته‌کوه البرز دنبال شد تا اینکه در دی‌ماه سال گذشته اعلام شد که از مجموع 28 کیلومتر تونلی که به صورت شبانه‌روزی در دل کوه‌های رشته کوه البرز در حال حفاری است، قریب به 8.5 کیلومتر حفاری شده و 19 کیلومتر دیگر باقی مانده است.

محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) دی‌ماه سال گذشته در این خصوص گفت: "در صورت تأمین مالی 2500 تا 3000 میلیارد تومانی، تا پایان سال 1404 پروژه مهم انتقال آب سد لار به لتیان که از فرار آب سد لار جلوگیری می‌کند، به‌بهره‌برداری خواهد رسید."

در رصد آخرین وضعیت این پروژه، سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بیستم شهریورماه امسال گفت: "از 27 کیلومتر تونل این پروژه، 9 کیلومتر حفاری شده است و ما آمادگی داریم این پروژه را در سال 1404 به بهره‌برداری برسانیم."

همچنین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از معرفی این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار به دولت خبر داد که این قرارگاه آمادگی دارد آن‌را به اتمام برساند.

از اینرو، به‌نظر می‌رسد کندی در اجرای این پروژه، به دلیل معطلی در ایستگاه تأمین مالی باشد و لازم است شرکت آب منطقه‌ای تهران که دسترسی به مدیران این شرکت برای انجام مصاحبه درخصوص آخرین وضعیت این پروژه مهم، علی‌رغم تلاش و پیگیری مستمر در ماه‌های اخیر میسر نشده، به نمایندگی از وزارت نیرو، امور مربوط به اجرای سریع‌تر پروژه علاج بخشی سد لار (انتقال آب نشتی سد لار به کلان) را پیگیری کند.

با بهره‌برداری از این پروژه، حدود 150 میلیون مترمکعب در سال از فرار آب سد لار جلوگیری می‌شود و با جایگزینی این طرح با طرح فعلی پمپاژ آب، تخصیص 300 تا 330 میلیون مترمکعبی آب از سد لار با انتقال این میزان آب به سد لتیان، در سامانه شرقی تهران محقق می‌شود که نقش پررنگی در رفع ناترازی آب تهران دارد.

منابع:

 

تخصیص بودجه‌‌ برای تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا از سوی پوتین

به نقل از شادا، ایگور لویتین دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه طی سخنانی در نشست مشترک با عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد که صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک بابت انتخاب دکتر همتی بعنوان وزیر اقتصاد کشورمان، از اختصاص بودجه ای برای اجرای پروژه رشت به آستارا توسط رئیس جمهور این کشور خبر داد و گفت، حجم باری که از محل این پرژه قابل انتقال است، بالغ بر 15 میلیون تن است که تا 30 و 50 میلیون تن نیز قابلیت بهره برداری دارد.

وی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور کنفدراسیون روسیه برای اجرای هر چه سریع تر پروژه کریدر شمال – جنوب خبر داد و گفت: مطابق دستور، اجرای این پروژه شروع شده و بانک "و ت ب" روسیه در حال اجرای آن است.

لویتین اظهار داشت: در حال حاضر بخش اول پروژه کریدر شمال – جنوب و در واقع بخش فنی آن به پایان رسیده و ما نیازمند هماهنگی با وزارت اقتصاد بابت ورود به بخش اجرا هستیم.

منابع:

 

 

وزیر نیرو: اشکال بزرگ صنعت برق ناترازی اقتصادی است

عباس علی آبادی، وزیر نیرو در مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، اظهار داشت: برق کالای بسیار گرانبهایی است که جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته دستاورد‌های بزرگی در این حوزه به دست آورده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون ایران در حوزه تولید و توسعه صنعت برق در ردیف کشور‌های برتر جهان است، ادامه داد: اشکال بزرگی که در صنعت برق وجود دارد ناترازی اقتصادی در این حوزه است که سبب شده تا میزان مصرف برق نسبت به ظرفیت‌های تولید به شدت افزایش پیدا کند و از سوی دیگر منابع مالی کافی برای توسعه ظرفیت تولید برق از بین برود.

علی آبادی با تأکید بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از روش‌های پاک و مطمئن برای جبران ناترازی در صنعت برق اظهار داشت: اکثر کشور‌های دنیا به ویژه کشور‌های توسعه یافته با درک اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند و ما نیز به واسطه محدودیت‌هایی که در حوزه سوخت‌های فسیلی داریم، لازم است در بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گام‌های جدی‌تری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، یافتن روش‌های مطمئن، پایدار و متناسب با محدودیت‌های زیست محیطی کشور برای توسعه انرژی برق است و انتظار می‌رود این سازمان در دوره جدید اقدامات مطلوبی در این حوزه انجام دهد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت پیشبرد برنامه‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف افزود: یکی از اقدامات خوب سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، پیگیری ارتقای استاندارد کولر‌های آبی و تجهیز این وسایل برقی با فناوری موتور‌های BLDC است که باید با هدف بهینه‌سازی مصرف و افزایش بهره وری برق در کشور پیگیری شود.

علی آبادی از رصد به روز و دقیق آخرین تحولات مرتبط با انرژی‌های پاک در دنیا به عنوان یکی دیگر از دستور کار‌های مهم سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر یاد و در همین رابطه بیان کرد: لازم است همکاران ما در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بهره‌گیری از ظرفیت و توان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نسبت به آینده‌نگاری و آینده پژوهی در حوزه انرژی‌های پاک اقدامات منسجمی را دنبال کنند و با انجام پژوهش و مطالعه به وزارت نیرو برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها با کمترین هزینه‌ها در آینده کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور ریل‌گذاری صحیح برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: همچنان لازم است با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران برخی اشکالات و چالش‌های این حوزه اصلاح شود.

وزیر نیرو در ادامه به ارزش و اهمیت بالای دو کالای برق و آب اشاره کرد و در این خصوص گفت: لازم است از مسیر‌های مختلف برای اصلاح باور عمومی در خصوص ارزش واقعی آب و برق گام‌های مهمی برداریم.

علی آبادی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ساتبا در دوره جدید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و تجربیات گذشته به ویژه ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نهاد‌های دانشگاهی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتقای بهره وری انرژی برق در ایران موفق باشد.

منابع:

 

ترخیص ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری از گمرکات کشور

ارزش این تعداد خودروی سواری وارداتی به کشور در مدت یاد شده 390 میلیون دلار بوده است.

بنابراین گزارش، در مدت مشابه سال گذشته تعداد 1647 دستگاه خودرو سواری به ارزش 35 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

این گزارش می افزاید، روند واردات خودرو به کشور، وفق مقررات و پس از اخذ مجوزهای قانونی طبق روال عادی در حال انجام است.

منابع:

 

 

یادداشت| اخذ جریمه سوخت از خودروسازان به جای گرانی بنزین

بنزین از آب ارزانتر است. این گزاره ای که به تنهایی درست است اما سیاست گذاران را به نتیجه غلط دلخواه می رساند  و آن اینست که ارزانی علت مصرف بالای بنزین است و راه حل برای کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق افزایش قیمت آن است. مطابق علم اقتصاد گران کردن هرچیزی در کوتاه مدت حتما به کاهش مصرف آن می انجامد اما در بلند مدت اگر مصرف کنندگان نتوانند کالای جایگزین را بیابند دوباره مصرف افزایش می یابد. این چرخه پرتکرار ماجرای بنزین در ایران است. در این چرخه دولت ها برای مقطعی مُسکنی کوتاه برای مصرف پیدا میکنند ولی این مُسکن موجب افزایش نارضایتی مردم در میان مدت و بلند مدت میشود و بعد از مدتی دوباره مصرف اوج میگیرد. 

وظیفه اقتصاددانان نگاه دقیقتر به موضوع است و الا مقایسه قیمت در بین کشورها را هر کسی میتواند انجام دهد. امان از وقتی که همین مقایسه قیمت ها مبنای سیاست گذاری هم شود. البته که اقتصاددانان نزدیک به دولت ها برای علمی نشان دادن همین مقایسه ساده، از ادبیات پیچیده استفاده میکنند ولی نتیجه به همان نپختگی قبل است.

بنزین کالای واسطه است. محصول نهایی جابجایی است. باید ببینیم جابجایی شخصی در ایران ارزانتر از الگوی بین المللی است یا نه. در این حالت است که میتوان مقایسه درست و در نتیجه سیاست گذاری درست تری ارائه کرد. بنزین مانند آب نیست. آب کالایی است که مستقیما مورد نیاز انسان است اما بنزین کالای مکمل خودروها است که در نهایت در خدمتی به نام جابجایی (حمل و نقل) خود را نشان میدهد. به عبارت دیگر ما آب را می نوشیم اما بنزین باید سوخته شود تا ما از محلی به محل دیگر جابجا شویم. مقایسه درست تر این است که نرخ جابجایی داخل ایران و خارج را مقایسه کنیم.

 محاسبه هزینه جابجایی شخصی:

در یک مدل با فرض ثابت بودن سایر شرایط برای محاسبه هزینه جابجایی شخصی باید مولفه های زیر را مدنظر داشت:

  • قیمت خودرو: برای این کار قیمت خودروهای صفر را مدنظر قرار دهید. برای مقایسه ساده تر فرض کنید عمر مفید خودرو همان یکسال اول است.
  • هزینه های جاری خودرو که شامل تعمیر و نگهداری، بیمه، مالیات و عوارض پرداختنی است.
  • هزینه سوخت خودرو

برای اینکه هزینه جابجایی شخصی بین کشورها قابل مقایسه باشد، هزینه جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر را محاسبه میکنیم. 

جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر در ایران:

اکنون به محاسبه هزینه جابجایی شخصی در ایران به ازای هر کیلومتر می پردازیم. بر اساس گارانتی های خودرو، هر خودرو تا 60 هزار کیلومتر یا 3 سال تحت پوشش گارانتی است. به عبارت دیگر پیمایش سالانه 20 هزار کیلومتر به عنوان یک معیار استاندارد برای مصرف خودرو میتواند مد نظر باشد. گزارش ها و اظهارات کارشناسی میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی را 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در نظر میگیرند.

اکنون محاسبه را آغاز میکنیم:

   

پیمایش در سال

هزینه تمام شده هر کیلومتر

قیمت خودرو

به ازای هر100 میلیون تومان

20 هزار کیلومتر

5000 تومان

هزینه نگهداری

10 میلیون تومان

1000 تومان

برای محاسبه هزینه سوخت، میانگین مصرف سوخت خودرو در هر 100 کیلومتر را 10 لیتر درنظر بگیرید. با این توصیف به ازای 20 هزار کیلومتر تردد سالانه، معادل 2000 لیتر بنزین مصرف میشود. بر اساس نظام سهمیه بندی، 720 لیتر به قیمت 1500 تومانی و 1280 لیتر به قیمت 3000 تومانی محاسبه خواهد شد. بنابراین هزینه بنزین هر خودرو در سال معادل 4920000 تومان و به ازای هر کیلومتر 1250تومان خواهد بود.

جمعبندی هزینه هر کیلومتر جابجایی شخصی در ایران:

به ازای هر 100 میلیون تومان قیمت خودرو: 5000 تومان در هر کیلومتر

پرداختهای سالانه: 1000 تومان در هر کیلومتر

هزینه سوخت: 1250 تومان در هر کیلومتر

اکنون متوسط قیمت خودروهای شخصی در ایران را 800 میلیون تومان در نظر بگیرید. با این محاسبات هزینه هر کیلومتر جابجایی شخصی در ایران معادل 42250 تومان خواهد بود که با فرض دلار 50 هزار تومانی معادل 85 سنت در هر کیلومتر است.

جابجایی شخصی به ازای هر کیلومتر در الگوی مطلوب خارجی:

اکنون به محاسبه هزینه جابجایی شخصی در  الگوی خارج از ایران به ازای هر کیلومتر می پردازیم.

   

پیمایش در سال

هزینه تمام شده هر کیلومتر

قیمت خودرو

15 هزار دلار

20 هزار کیلومتر

75 سنت

هزینه نگهداری

1هزار دلار

5 سنت

متوسط قیمت بنزین در فوب خلیج فارس 45 سنت. میانگین مصرف سوخت خودروهای خارجی را 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در نظر میگیریم. بر اساس همان پیمایش 20 هزار کیلومتر در سال، میزان مصرف بنزین این خودرو در سال 1200 لیتر و جمع کل هزینه های آن 540 دلار خواهد شد. هزینه بنزین در جابجایی شخصی در خارج ایران معادل 2.7 سنت در هر کیلومتر است.

جمع کل هزینه جابجایی شخصی در خارج از ایران:

هزینه های بجز سوخت 80 سنت در هر کیلومتر و هزینه سوخت 3 سنت در هر کیلومتر و جمع کل به ازای هر کیلومتر 82.7 سنت که برای تسهیل در محاسبه 83 سنت خواهد بود.

جابجایی شخصی در ایران گرانتر از الگوهای جهانی:

همانطور که در محاسبات فوق می بینید هزینه جابجایی شخصی در ایران برای یک خودرو میانی با قیمت 800 میلیون تومان، برابر با 85 سنت در هر کیلومتر است. همین شاخص برای یک خودرو میانی در الگوی خارج از ایران برابر با 83 سنت در هر کیلومتر است. این یعنی علیرغم ارزان بودن چندین برابر بنزین در ایران اما ایرانیان نسبت به بسیاری از مردم جهان هزینه جابجایی بیشتری میپردازند.

این هزینه بیشتر کجاست؟ پاسخ به روشنی در قیمت گذاری خودرو است. در شرایطی که قیمت خودروها در ایران هیچ تناسبی با بازارهای جهانی ندارد هزینه حمل و نقل شخصی در ایران گرانتر از کشورهای دیگر است. علاوه بر این باید توجه داشت که به ازای گرانی هر 100 میلیون تومان خودرو در کشور، معادل مصرف 33 هزار لیتر بنزین معادل پیمایش 330 هزار کیلومتر معادل 15 سال عمر خودرو یکجا پرداخت شده است.

علاوه بر این باید توجه داشت که اگر قیمت بنزین را به نرخ آزاد معادل 45 سنت معادل 22500 تومان در نظر بگیریم به ازای هر 100 میلیون تومان گرانی خودرو در کشور، معادل مصرف 4440 لیتر بنزین معادل پیمایش 44400 کیلومتر معادل 2 سال عمر خودرو یکجا پرداخت شده است.

نتیجه گیری:

در حالیکه ما ایرانیان هزینه بیشتری بابت جابجایی شخصی میپردازیم گران کردن بنزین فشار مضاعفی بر مردم است. حل این مشکل در بهبود جابجایی عمومی و کاهش قیمت خودروها نسبت به قیمت های جهانی است. اگر چنین راه حل هایی در دسترس دولتمردان ایران نیست، راه حل سوم اخذ جریمه سوخت از خودروسازانی است که پول اضافی را از مردم میگیرند ولی به دولت نمیپردازند. در واقع در شرایط فعلی خودروسازان یک تنه تمام منافع را به جیب میزنند و مردم و دولت خسارت های آنها را پرداخت میکنند. اینجاست که فرمایش گرانبهای امیرالمومنین به مالک اشتر را به دولتمردان یادآوری میکنیم که فرمود در سیاست گذاری رضایت عامه را دنبال کنید نه خواسته های گروه های ذی نفوذ دارای قدرت را.

وَلْیَكُنْ أَحَبَّ الاْمُورِ إِلَیْكَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ


 برای جلوگیری از پیچیدگی محاسبانی این فرض اجرا شده  است. والا باید خالص استهلاک و تورم را در قیمت سالانه خودرو محاسبه کرد.

منابع:

 

 

جام جهانی فوتسال| امید به فینالیست شدن با وجود تدارک نامناسب

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از امروز (شنبه) با برگزاری دیدارهای گروه‌های A و B در ازبکستان آغاز می‌شود.

تیم ملی فوتسال ایران که سه ماه پس از قهرمانی جام ملت‌های آسیا به ازبکستان رفته، از روز دوشنبه 26 شهریور و با دیدار با ونزوئلا وارد بزرگترین عرصه فوتسال جهان می‌شود. ملی‌پوشان کشورمان که جایگاه چهارم دنیا را در رده‌بندی فیفا در اختیار دارند، برای اولین بار در سید اول قرعه‌کشی جام جهانی جای گرفتند و حالا مدعی اصلی صعود به‌عنوان صدرنشین گروه F به شمار می‌روند.

رقیب روز دوشنبه ایران طی سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیری را در فوتسال تجربه کرده است. ونزوئلا سال 2021 برای اولین بار طعم شرکت در بزرگترین آوردگاه فوتسال دنیا را چشید و از گروه خودش صعود کرد. نماینده آمریکای جنوبی در رقابت‌های «کوپا آمه‌ریکا 2024» بعد از برزیل و آرژانتین، به رتبه سوم دست یافت و یکی از نامزدهای اصلی صعود از گروه F محسوب می‌شود.

ایران روز 29 شهریور به مصاف گواتمالا می‌رود که پایین‌تر از کوبا و پاناما، در جایگاه سوم کونکاکاف ایستاد. سخت‌ترین دیدار تیم وحید شمسایی روز اول مهر مقابل فرانسه خواهد بود که پیشرفت چشمگیری در رده فوتسال داشته است. فرانسوی‌ها با وجود اینکه برای اولین بار در جام جهانی حاضر می‌شوند، 18 میلیون یورو در فوتسال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نتایج درخشانی در این رشته به دست آورده‌اند.

فوتسال , تیم ملی فوتسال ایران , جام جهانی فوتسال ,

تیم ملی فوتسال ایران برای نهمین بار در جام جهانی فوتسال شرکت می‌کند. ایران پس از غیبت در اولین دوره جام، به‌عنوان تیم تازه‌وارد در جام جهانی 1992 حسابی درخشید و با آقای گلی سعید رجبی، در رتبه چهارم قرار گرفت. راهیابی بعدی ایران به جمع چهار تیم پایانی جام به سال 2016 برمی‌گردد که تیم محمد ناظم‌الشریعه توانست مدال برنز را به گردن بیاویزد.

علی‌اصغر حسن‌زاده، حسین طیبی و محمدرضا سنگ سفیدی تنها بازماندگان تیم رؤیایی 2016 هستند که برزیل، پاراگوئه و پرتغال را در آن دوره شکست دادند. مثلث نسل طلایی ایران که به احتمال فراوان برای آخرین بار در جام جهانی به میدان می‌روند، فرصت دارند که این بار یک پا فراتر بگذارند و بازی در فینال جام جهانی را به تجربیات خود اضافه کنند.

ملی‌پوشان فوتسال در شرایطی به ازبکستان رسیده‌اند که دیدارهای دوستانه چندانی در بازه جام ملت‌های آسیا تا جام جهانی نداشته‌اند. ایران دو مسابقه دوستانه با قزاقستان داشت و دو بازی با کرواسی نیز با انصراف کروات‌ها لغو شد. می‌توان گفت لیگ برتر عرصه اصلی آماده‌سازی ملی‌پوشان بوده است و اگر لژیونرهای فوتسال به لیگ بازنمی‌گشتند، همین فرصت را هم از دست می‌دادند.

با وجود آماده‌سازی نه چندان مناسب، بسیاری از بازیکنان و مربیان حاضر در جام جهانی فوتسال معتقدند که ایران یکی از مدعیان قهرمانی جام خواهد بود. به رغم دشواری دور گروهی، سه مسابقه ابتدایی می‌تواند ملی‌پوشان را برای مراحل پیچیده حذفی جام جهانی آماده کند و ایران نهمین تیمی باشد که در فینال مهمترین تورنمنت فوتسال جهان به میدان می‌رود.

منابع:

 

 

نادیده گرفتن شدن ژانگ توسط اینتری‌ها در پی یک شایعه

 نشریه رپوبلیکای ایتالیا به نقل از منابع نزدیک به خانواده ژانگ، مالک چینی پیشین باشگاه اینتر، نوشته است که این گروه چینی در نظر دارد که تیم‌داری در فوتبال ایتالیا را از سر بگیرد و قصد دارد این کار را با خرید باشگاه میلان، رقیب همشهری اینتر انجام دهد.

به نوشته رپوبلیکا؛ خانواده ژانگ که قهرمانی بیستم اینتر در دوران ریاست آنها رقم خورد، در پی از دست دادن مالکیت باشگاه به دلیل عدم پرداخت بدهی‌شان به مؤسسه مالی اوک‌تری، قصد دارند سهام باشگاه میلان را خریداری کنند و انتشار این خبر که البته هنوز تأیید نشده به اینتری‌ها برخورده است؛ طوری که آنها در مستند قهرمانی فصل گذشته نراتزوری (دو ستاره) تمام بخش‌هایی که به خانواده ژانگ اشاره داشته را حذف کرده‌اند.

اینکه خانواده ژانگ با وجود مشکلات مالی اخیرشان چگونه برای خرید باشگاه میلان اقدام کرده‌اند، مشخص نیست؛ به خصوص که روسونری مشتریان دست به نقد و متمولی از منطقه خاورمیانه داشت که هیچ‌یک از آنها موفق به انجام این کار نشدند.

 

منابع:

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد